Reacties
Wij verzamelen uw reacties en gebruiken die bij onze inbreng bij toekomstige plannenmakerij.
Het zal misschien niet altijd mogelijk zijn om u van een persoonlijke reactie te voorzien.
Daarvoor vragen wij op voorhand begrip.
Wij verzamelen uw reacties en gebruiken die bij onze inbreng bij toekomstige plannenmakerij.
Het zal misschien niet altijd mogelijk zijn om u van een persoonlijke reactie te voorzien.
Daarvoor vragen wij op voorhand begrip.
24-10-09
inderdaad geen bouwmassa’s meer
Houten Houwen zo
29-10-09
laten we houten laag houden.
Goeie actie
31-10-09
Héél goed om de Houtense bevolking hierover voor te lichten en hun mening te vragen. Als bewoners van de oudste ‘nieuwe’ wijken sinds 1982 zijn we heel tevreden over ‘ons’ Houten, dat nu door een andere generatie politici volgebouwd dreigt te worden met hoge torenflats en andere gedrochten. Ik hoop dat uw actie de politiek wakker schudt..!!
03-11-09
als er dan toch wat gedaan wordt doe dan ook is wat meer voor starters!! inplaats van huizen van plus 5 ton!! maar het zogenanaamde inbreien wel altijd in goed overleg met de omgevig doen !!
03-11-09
Geen gebouwen neer zetten die hoger zijn dan een boom kan groeien. Houdt Houten en Houten-Noord in het bijzonder, groen. Ga in zogenaamde “inbreigebieden” niet hoger dan 3 bouwlagen.
04-11-09
Gijs van Leeuwen een zeer goede actie.Sterkte ermee!!
04-11-09
heel goed dat de SGP dit in de publiciteit brengt.
zo’ n ingrijpende beslissing behoort de raad na de gemeenteraads verkiezingen te nemen.
Dit plan past niet in de belevingswereld van vele Houtenaren en tast het karakter ernstig aan.
04-11-09
Een grandioos initiatief van de SGP voor blijvend woongenot in Houten. Inspraak van de burgers is erg belangrijk, zeker als het gaat om evt. hoogbouw binnen de Rondweg!!
04-11-09
Ik ben tegen elke bouw in Houten Noord. 20 jaar geleden ben ik naar Houten gekomen vanwege kleinschaligheid en goede bereikbaarheid. Houten Noord heeft veel ruimte en groen. DOor dit dicht te bouwen vanwege financieel wanbeleid van de gemeente verliest Houten Noord veel waarde (bereikbaarheid van Houten is al verdwenen de afgelopen jaren)!
04-11-09
Dag Gijs,
Mooie site en een mooi streven.
Ben het met de inzenders eens, laten we Houten laag houden.
Geld natuurlijk ook voor het 3e voorzieningengebied de Meerpaal.
Ga voor het behoud van de lage skyline van Houten.
Ik hoop dat je de wind mee hebt.
04-11-09
Enorm goede actie. Die lege plaatsen gewoon lekker leeg laten!
04-11-09
Fantastisch initiatief van de SGP om duidelijkheid naar de inwoners voorop te stellen. Waar wij al jaren tegenaan lopen ( plan de Slinger) en met veel inzet duidelijk proberen te maken aan het college dat er vooraf gecommuniceerd dient te worden met de bewoners om Houten laag en leefbaar te houden, geeft Gijs van Leeuwen het ultieme voorbeeld hoe het hoort. Klasse!
04-11-09
Ik ben van mening dat de visie van de gemeente het groene karakter van de “oud bouw” van Houten sterk aantast. De wens om starterswoningen en ouderenwoningen te maken is ook te realiseren door een aantal kantoorcomplexen (waar leegstand in is) te herontwikkelen. De groene long van de parken zoals bijvoorbeeld het Imkerspark is voor de leefbaarheid en recreatiemogelijkheden in Houten Noord West van groot belang! Het uitbreiden van schoolocaties is een zeer slecht idee
05-11-09
Heel goed initiatief van Gijs van Leeuwen. Helemaal mee eens.
Geen groen voor poen aub! En geen hoogbouw.
Inspraak van de bewoners moet zo snel mogelijk en niet als de besluiten er al liggen!
05-11-09
Ik maak mij ernstige zorgen om de verloedering van de leef en woonkwaliteit die de overheid probeert op te leggen. Houten zou na de eerste groei stoppen met bouwen. Genoeg was toch genoeg. Toch werd door Den Haag Houten zuid doorgedrukt. Schalkstad durft men niet aan, vanwege de vele weerstand die men zal gaan krijgen. Nu moet Houten maar gaan verdichten en nieuwbouw plegen op bestaande locaties. Wat inhoudt verdichting en hoger bouwen.
Men probeert het ook al op de locatie de Slinger.
Het bestaande gemeentehuis, tegenwoordig stadskantoor geheten, moest vervangen worden want het was niet meer van deze tijd. Vaag sprak men van uitbreiding van het aantal taken. Nu komt dus de aap uit de mouw.
Door tegenstand van de bevolking heeft men toen het bestaande gebouw aangepast. Maar wat gaat er op de locatie van de huidige bibliotheek gebeuren, dat heeft de gemeente gekocht. En zou de bib naar de Slinger moeten worden verplaatst. De Singer Lijkt wal een prullenbak te moeten zijn, om datgene wat men niet meer in de omgeving van het Rond kwijt kan daar maar te dumpen.
Hoe betrouwbaar zijn de afspraken met onze bestuurders en de overheid.
05-11-09
Jammer dat B&W van mening is dat ook de laatste stukken groen in de wijk volgebouwd moeten worden. Ik weet dat er inbreidingslocaties gezocht moeten worden door de provincie, maar laten we dan wel de sterk verouderde wijken aanpakken in de regio die dreigen te verloederen. Geen één wijk in Houten voldoet hier aan. Waarom zouden we in Houten dan zo nodig moeten inbreiden? Bovendien worden de wijken zelf wel kwalitatief minder om te wonen. Je behaalt dus het tegenover gestelde ten opzichte van wat je wilt bereiken.
Als B&W Houten echt zo nodig wil inbreiden, dan hadden ze de kansen moeten pakken die ze in het centrum hebben gekregen. Dit is niet gebeurd naar mijn mening. Dat is een keuze, waar ik mij overigens deels in kan vinden, maar laat het bestaande groen dan wel groen!
05-11-09
Geen hoogbouw binnen de Rondweg!
05-11-09
Gijs, een prima initiatief !
Je mag van mij bij “wat ging er mis” de geplande hoogbouw aan de Wallerweg ook nog toevoegen.
Wat mij betreft is hoogbouw op de genoemde locaties onbespreekbaar en blijft de Stenen Poort een mooi groen gebied.
Reni Lubberdink
Houtens Belang
05-11-09
Eindelijk eens actie ! Het wordt tijd dat we het college eens duidelijk maken dat de kwaliteit van leven en wonen niet door de ambitiauze plannen van deze gemeente worden bereikt. Ik erger me al een tijd aan de grootheidswaanzin met Houten XL en wat al niet meer. We hebben ooit voor Houten gekozen vanwege de kleinschaligheid en het dorpse karakter. (We komen uit Rotterdam) Daar is niet veel meer van over. De beroemde laagbouw en pannendaken (mocht nooit veranderen ….) zijn verdwenen. Een verkwanseld Rond (nog steeds een kale vlakte)met veel hoogbouw er omheen. Steeds meer bedrijvenparken om ons heen en verstopte uitvalswegen. (Je staat in de file om Houten in en uit te komen) Een immens hotel, net niet bovenop een historische boerderij neergezet. Een gedeeld winkelcentrum waar de herfstwinden vrolijk vrijspel hebben en waar je inmiddels door hard rijdende fietsers (is tegenwoordig toegestaan, zie de borden) overhoop wordt gereden. Ook XL….. Bouwactiviteiten rond het spoor die weinig rekening met de burger houden (ik bel me suf). De volgende stap is dus de mooie ruimtelijkheid van Houten Noord om zeep helpen. Hoezo welzijn voor bewoners ? Ik lees met steeds meer belangstelling de columns van Gijs van Leeuwen in het Groentje. Uit het hart gegrepen. Normaal ben ik vrij rustig en helemaal niet zo obstinaat, maar mijn en onze grenzen worden zo wel bereikt. Ik sluit me volledig aan bij dit initiatief om in ieder geval de bewoners vroeg te informeren. En wie weet moeten we samen toch een keer de barricades op. Ga zo door. Ik steun jullie (onze) actie !!
06-11-09
Houten Noord onderscheidt zich positief van alle oude en nieuwe Vinexlocaties door de verrassende open ruimten. Laten we dat koesteren. Wat betreft De Stenen Poort: Bij het verplaatsen van de korfbalvelden naar de Weteringhoek stond in het raadsvoorstel als dekking de verkoop van de vrijkomende grond voor de bouw van 27 vrijstaande woningen. Als er al woningbouw zou moeten komen dan graag dat type woningen, dat past in de omgeving.
08-11-09
Wij hebben bij de keuze van ons huis gekeken naar de woonomgeving.Wij willen die woonomgeving graag zo houden.
08-11-09
Verdichtings/inbrei locaties? Nee!!
Presentatie van gemeente Houten in wervende folders van 26 jaar geleden bij nieuwbouwprojecten koopwoningen:
Veel groene ruimte en max. 4 laags hoogbouw bij winkelcentrum en poortgebouwen. Het mocht niet hoger worden.
We kozen om deze reden voor een huis in Houten.
Nu dreigt de kracht van het goed wonen in Houten door eigen bestuur wordt verkwanseld ( Houten XL en allerlei prestigieuze projecten).
We mogen ons zegje doen, maar de plannen liggen al klaar.
Bewoners worden pas later in de plannen betrokken.
Mensen, kom in actie; we worden bestolen van ons woonplezier!
Als we na inspraakronde’s uitgesproken zijn, doet de gemeente gewoon waar zij zin in heeft.(vgl. windmolens)
Het plan tot inbreien is puur verraad aan door gemeente zelf geschetste woonvoorwaarden.
Het woonklimaat zal onomkeerbaar en blijvend verspeeld worden.
Absoluut top van SGP fractie om in opstand te komen tegen deze waanzin!
Laten we ons massaal laten horen!
fam. Snel
08-11-09
Wat een kortzichtigheid. Houten laag houden, Houten groen houden, Houten leefbaar houden door alleen maar tegen te zijn.
Bij 50.000 inwoners horen ook veel voorzieningen als winkels, restaurants, trein- en busstation, bioscoop, theater, bibliotheek, etc. Dat er voor wordt gekozen dit zoveel mogelijk in het centrum te realiseren lijkt mij alleen maar logisch. Met laagbouw alleen is het nodig om deze centrumvoorzieningen te realiseren op een groter oppervlak en daarmee wordt Houten per definitie minder groen en minder leefbaar. Alleen maar tegen hoogbouw pleitten is kortzichtig, je moet dan ook aangeven waar e.e.a. wel is te realiseren.
Alleen wanneer Houten het evenwicht weet te houden tussen het bouwen op een zo beperkt mogelijk oppervlak en goed wonen, werken en leven blijft Houten leefbaar. Met inbreiden kun je ook uitbreiden voorkomen en daarmee hou je Houten en omgeving ook leefbaar.
Zorg met inbreiden wel voor jongerenwoningen en starterswoningen daarvan is nu absoluut onvoldoende voor handen.
2000 inwoners van het oude Houten hebben niet gekozen voor de uitbreiding, de 35.000 inwoners van Houten-Noord hebben niet gekozen voor uitbreiding. Het is er allemaal wel gekomen. Het is zorg dat Houten nu zo wordt ingericht dat we het leefbaar houden met 50.000 inwoners. Stop met roepen dat het anders moet, zonder met alternatieven te komen. Daarbij is het aantal van 50.000 inwoners intussen wel een feit.
09-11-09
Ik woon weliswaar niet in Houten zelf, maar in de kern ‘t Goy, maar wil toch een reactie geven op de plannen voor de verdichtingsgebieden. Houten heeft nu nog op vele locaties groen. Wanneer dit groen bebouwd wordt gaat een groot deel van de kwaliteit van het wonen verloren. Niet alleen voor de nabijgelegen bewoners maar ook voor kinderen (speelplaatsen). De kwaliteit van een stedelijk gebied wordt bepaald door het groen in het gebied. Den Haag heet niet voor niets een “groene stad”. De parken ed. die nu als recreatiegebieden zijn ingericht, de verwijzingen naar recreatieve voorzieningen in het zgn. buitengebied zijn niet voldoende om het groen in Houten dat bedoeld is om te bebouwen, te vervangen. Groen in je wijk is noodzakelijk om de “menselijke maat” te behouden, een begrip dat in de huidige tijd toch al erg onder druk staat, vanwege economische belangen. Ik ben bang dat dit argument weinig kracht heeft, daarom zou elke politieke partij in Houten zich sterk moeten maken voor kwaliteitsbegrippen (natuur, milieu, ecologie, menselijke maat) In discussies speelt alleen de beperkte welvaart een rol. De gezondheid van mensen, de kwaliteit van natuur, de bijdrage van vrijwilligerwerk, onbetaalde huishoudelijke taken, de waarde van vrije tijd, is een aantal voorbeelden dat weinig tot geen rol speelt in plannen waar geld de boventoon voert. Welzijn is meer dan geld. Ik wens jullie veel succes.
09-11-09
Laat de gemeente beseffen waarom wij allemaal voor Houten gekozen hebben: wie niet van groen en ruimte houdt gaat naar Utrecht of Nieuwegein. Behoud Houten: inderdaad!!
09-11-09
Wij wonen al 24 jaar met plezier in Houten, tegenover Klavertje Vier, omdat we het prettig, ruim en groen wonen vinden. Als er tegenover ons huis een ander en zelfs hoger gebouw met een andere bestemming komt dan de obs zullen wij zorgen om zo snel als mogelijk is te verhuizen. De gemeente geeft blijk geen goede ruimtelijke visie te hebben. Dat is ook te zien aan de lelijke verbouwing van Het Rond. De gebouwen zijn qua uiterlijk niet op elkaar afgestemd het is een rommelig en lelijk geheel. Nu zijn wij aan de beurt en gaat de groene ruimte er ook aan. Dan blijft er voor ons niets aantrekkelijks van Houten meer over en gaan wij verhuizen om plaats te maken voor een ander soort bewoners in Houten, hetgeen je nu al kunt zien in het centrum. De overloop van Utrecht moet kennelijk een plaats hebben in Houten Noord, niet in Houten Zuid omdat daar veel bedenkers van het plan wonen.
Ik zal het aan iedereen die er maar bij betrokken is en die die ik ken doorgeven, dat we goed moeten laten horen, dat we dat niet willen in Houten Noord.
Succes leden van de SGP,
Ik steun de partij in het idee dat die plannen niet gerealiseerd mogen worden!
Hartelijke groeten
R.de Boer
09-11-09
Juist de ruimtelijke opzet en het vele groen heeft voor ons de doorslag gegeven om naar Houten te verhuizen.
Wij zeggen direct en volmondig nee!! tegen deze hoogbouw-(waan)ideeën en willen deze actie van Gijs van Leeuwen van harte steunen!
09-11-09
Hallo,
Hoor ik tot mij schrik van de buren, dat er plannen zijn voor Klavertje Vier, en De grote Geer.
Ik woon al vanaf 1985 tegenover Klavertje Vier en dat bevalt ons prima
Ik 1985 hebben we dit huis gekocht en vonden het fijn tegenover een school te wonen, wat gewoon laagbouw is.
Waarom moet dit nu weer anders worden, deze meeste mensen hier in de buurt wonen er al jaren, en een van de dingen waar wij het allemaal over eens zijn is dat dit toch wel de mooiste locatie van Houten is, groen ruimtelijk etc.
Maar de gemeente moet altijd roet in het eten gooien en wil dit zeker net zo volstouwen als Houten Zuid.
Waarom is er afgelopen jaar zoveel geld besteed en nog aan het aanleggen van een heel nieuw schoolpelin, weten ze weer niet wat ze met ons belastinggeld moeten doen.
Ik ben daarom zeer boos, dat er al weer plannen liggen zonder dat omwonende ervan op de hoogte zijn.
Ik denk dat alle mensen die het in dit wijk te weten komen zeker is actie zullen komen tegen deze plannen
Hoe kunnen we dit tegenhouden!!!!
Ik hoor graag van U.
Met vriendelijke groet.
Sylvia Blokhuijzen
10-11-09
We zijn blij met uw actie.Houten verarmt enorm op deze manier. Het is bijna niet te geloven hoe gemeente Houten de keuzes maakt. Voorbeeelden genoeg, denk alleen maar aan het Texaco station in een woonwijk. Werkwijze gemeente wekt geen vertrouwen.
10-11-09
Het staat niet met zoveel woorden in de nota, maar toch krijg ik (en met mij kennelijk vele anderen) het idee dat openbaar groen gaat verdwijnen (kijk maar bij het gedeelte over Keercamp). Lijkt mij geen goed plan.
Kortweg mijn punten:
- evenemententerrein niet herinrichten, dit gaat ten koste van hoeveelheid groen en authenticiteit, hetzelfde geldt natuurlijk voor de Grote Geer en Nieuwoord.
- geen bebouwing die gevoelig is voor verloedering (ik noem het maar even goedkope flats)
- parkeergelegenheid onder de grond realiseren
- meer kwalitatief/mooi groen
- bereikbare woningen voor jongeren realiseren door bestaande woningen te herinrichten
- en inderdaad: laat de bewoners meedenken!
11-11-09
Beste vrienden van de SGP.
Ik hou van eerlijkheid, volgens mij jullie ook! Ik hou niet van populisme en jullie voorganger in de tweede kamer Bas van de Vlies volgens mij ook niet.
Er zijn al lang geen hoogbouwplannen meer voor het Centrum! Dat weten jullie ook. Eerlijk vind ik dan om dit ook netjes te vermelden en niet de sugestie te laten bestaan of dat wel zo is.
Daarnaast wordt ieder plan voor een verander / in- breidingslocatie aan de raad voorgelegd en wel of niet goed gekeurd. Jullie en wij zijn daarbij!
Onjuiste en ovolledige informatie zet weldenkende burgers op een verkeerd spoor en straalt uiteindelijk niet positief op de SGP af.
Dat wens ik julie niet toe!
Overigens willen wij beslist ook geen hoogbouw (daar).
Hartelijke groet,
Dick van Hoek
fractievoorzitter ChristenUnie Houten
11-11-09
Nog even een nabrandertje. Ik weet niet of u allen een berichtje gisteren in het Groentje hebt gelezen ? Er wordt weer een balletje opgegooid (ik noem even geen namen)om het theater aan de Slinger ‘iets’ meer in het oog te laten lopen. Een busstation vind men maar niets, maar een flink hoog gebouw van minsten 200 meter lijkt wel een goede optie. Ik weet niet of ik zo’n bericht echt serieus moet nemen maar het wordt wel gezegd door mensen die ook invloed kunnen uitoefenen. Wanneer ik dit bericht in de context van de Houtense inbreidingsplannen (wat een woord) plaats dan wordt je toch erg treurig. Gaat het om het belang van een theater of om de belangen van Houtense bewoners. Wanneer een theater meer moet opvallen had ik het gewoon midden op het Rond neergezet. Lijkt me ook een meer logische plek, maar goed. Men heeft anders beslist. Toch maken dit soort opgelaten ballonnetjes me wel ongerust. Een eenmaal opgelaten ballon kan zomaar een eigen leven gaan leiden. Het toont ook weinig respect voor de verontruste gevoelens van de Houtenaren die bewust hebben gekozen om te gaan wonen in een groen dorp met veel ruimte en weinig hoogbouw. De cement in Houten is nog niet droog of de sloopkogel hangt al weer klaar. Iedereen heeft behoefte aan blijvende herkenning van de omgeving waar hij is opgegroeid geworteld. Dat zal in Houten niet meevallen want ik heb in 25 jaar de Houtense omgeving al zo vaak zien veranderen dat ik me soms in een vreemd dorp waan. Ik heb huizen gebouwd zien worden en weer af zien breken. Zwembaden komen en gaan met de snelheid van een komeet. Dient dit ons welzijn ? We krijgen Houten Zuid niet volgebouwd maar de schop en de bijl staat al weer aan de wortels van Houten Noord. Ik weet nog goed dat zwembad de Trip zo nodig weg moest wegens de risico’s van vervoer gevaarlijke stoffen over het Amsterdam-Rijn Kanaal. Het staat daar nu vol met huizen en het voormalige landje ligt er nog steeds kaaltjes bij. Is dit Houten XL ? Gelukkig hebben we Utrecht nog. Daar maakt het niet uit of je er tweehonderd jaar even niet bent geweest. De stad blijft gewoon hetzelfde.
12-11-09
Laten we Houten aub niet volbouwen. En geen hoogbouw.
Straks kunnen onze kinderen helemaal nergens meer spelen. Ook de bieb hoeft niet ergens anders te staan.
Alleen maar geldverspilling. De gemeente wilt dat Houten stadse allure krijgt, maar dit gaat de verkeerde kant op. Laat het lekker ruim blijven.
12-11-09
Indikken, verdichten, inbreiden, of hoe je het ook noemen wilt: het is een verlies van kwaliteit. Waarom moet het weer allemaal méér, groter, hoger? Wanneer kiezen we eens vertegenwoordigers die niet de kwantiteit, maar de kwaliteit voorrang geven?
Houten is groot genoeg. Nu hoeft het alleen nog maar groener te worden.
18-11-09
Houten wordt geroemd om zijn groen en ruimtelijke opzet. In Houten Zuid is alles al veel meer op elkaar gebouwd en ontbreken de ruime groenstroken die Houten Noord nog wel heeft. Het is een verademing om daar doorheen te fietsen. Zonde om dat vol te gaan bouwen, weg charme van Houten!!! Succes met jullie actie.
19-11-09
Begrijp dat er onrust ontstaat als je inzoomt op woorden. De praktijk is echter wel dat voorzieningen en onderhoud in Houten Noord achter lopen en het tijd wordt dat we Houten Noord de aandacht geven die het verdient.
Daarom goed dat er op deze website een podium is om dat te uiten.
Maar “we kunnen soep koken van de vloerbedekking in verschillende locaties”, “we laten noodgebouwen meer dan 20 jaar staan (Klavertje vier)”, dat kan toch niet de bedoeling zijn, willen we daar aan vasthouden? We kunnen Houten Noord niet laten verloederen. Of zitten we te wachten op een toekomstige achterstandswijk? Als inwoner van Houten Noord zit ik daar niet op te wachten, ook niet als politicus trouwens.
Goed om de discussie te voeren, maar we moeten wel bereid zijn om keuzes te maken. Houten op slot zetten is geen optie, niet voor mensen buiten Houten maar zeker ook niet voor ons, Houtense inwoners. En nu 50.000 inwoners op de stoel van de politiek zetten is een beetje vreemd als je als volksvertegenwoordiger gekozen wordt. Dan moet je de verantwoordelijkheid nemen en toelichten waar je voor staat. En dat op reële gronden doen. Dus, geen flats intekenen als daar helemaal geen sprake van is en kan zijn.
Hoop dat we in de raad nog eens echt kunnen debatteren over de kwaliteit van Houten Noord, want daar gaat het om. Kwaliteit voor ons inwoners. Niet als verkiezingsretoriek.
En geef toe, dat is een andere invulling dan 25 jaar geleden, we leven in een andere tijd. “Behoud Houten” betekent voor mij aansluiten bij de wensen van inwoners en niet inzoomen op de angst van de inwoners. Benoem ook de kansen als je de dialoog aan wilt gaan.
21-11-09
Beste Gijs,
Gefeliciteerd: een succesvolle actie!
Maar ik vind het wel een rare omslag. Nog maar een jaar geleden pleitte je in de gemeenteraad er nog voor om meer locaties voor woning toe te voegen. Toen stond je alleen in de raad.
En nu opeens ben je overal tegen?
Kun je me dat uitleggen?
Bart Verhagen
25-11-09
De openheid van Houten is uniek en de beste woonkwaliteit. Het onderscheidt Houten van Nieuwegein.
Bouwen voor starters en senioren had vollop gekund in Houten Zuid, blijkbaar is daar de boot gemist en komt de rekening op de verkeerde plek.
Geen verdichting dus in Houten
25-11-09
Hoe kan het bestaan dat de gemeente meent op zoveel plaatsen extra huizen en kantoren tussen de bestaande bebouwing te proppen en daar locaties voor aan te wijzen, zonder dat de bewoners daarin worden gekend.
Bovendien was dit volgens mij nog geen issue tijdens de gemeenteraadsverkiezingen, dus heeft de bevolking ook op die manier geen invloed kunnen uitoefenen op de plannen.
En hoe moet je nu je oordeel vormen als er geen concrete plannen gepresenteerd worden? Voor mij is locatie Nieuwoord belangrijk als omwonende. Dat is een gemeentelijk monument. Betekent dat dan ineens niets meer? Wat zijn die plannen dan voor die locatie? Kan er volgens het gem.bestuur nog wel een leuke hoge flat komen of zo? Waarom wordt dat niet bekend gemaakt.
Tweede verassing is locatie De Zevensprong: Belachelijk genoeg is die locatie teruggetrokken: maar daar staat wel een school die al sinds jaren lokalen te weinig heeft!!! en geen eigen gymzaal, waardoor het gymmen van die school een drama is: er wordt op 3 verschillende locaties gegymd; zelfs de schooltijden worden ervoor verschoven om het mogelijk te maken.
Dus waarom kan er daar geen gymzaal worden gebouwd bij de school, dat kan de school ervan profiteren en een aantal sportverenigingen ook.
VOoral nu men de norm naar 1 uur gym per dag wil brengen: hoe denkt de gemeente dat dan te gaan doen?
En als bewoners moeten wij dit allemaal maar normaal vinden en accepteren: ik dacht het niet.
Bovendien heeft het allemaal niets te maken met het “beter”maken van Houten: het is gewoon zuiver een geldkwestie natuurlijk: we proppen Houten vol met nog meer huizen, met minder ruimte, minder groen etcetera:
dit levert alleen geld op, maar zal aan leefbaarheid alleen afbreuk doen en niet iets opleveren.
Zou wel graag meer informatie willen over wat je als bewoner nu concreet kunt doen. Wat zijn onze wettelijke mogelijkheden (Als ze bij Nieuwoord een flatgebouw zouden gaan neerzetten,betekent dit dat alle huizen die rondom Nieuwoord staan flink in waarde zullen dalen: wie gaat daar bijvoorbeeld voor opdraaien?
25-11-09
Geheel eens met de oppositie tegen het verder volbouwen van Houten-Noord. Bij functiewijzigingen dienen vanaf het begin meteen de omwonenden te worden betrokken die een heel zware stem in de plannen en uitwerkingen dienen te krijgen. Houten kenmerkt zich door de kwaliteit van open ruimten en laagbouw, die kwaliteit moet behouden blijven.
Te vaak al gaat en ging het mis !!
25-11-09
Prima actie. Houten moet groen blijven. Wij willen echte inspraak in plaats van schijninspraak. De bewoners van Boekweit-oord en Gierst-oord hebben nooit inspraak gehad bij de inbreidingsplannen. Vaak zijn de besluiten al lang genomen voordat er een informatieavond wordt gehouden. De bewoners van de woonstede aan Gierst-oord vallen straks opnieuw in de prijzen als het terrein van de Bogermanschool wordt volgebouwd. Die plannen zijn er al lang. Ik hoop dat mensen die naast een veranderlocatie wonen bij de gemeenteraadsverkiezingen goed opletten en hun stem geven aan die partijen die tegen deze plannen zijn. De overlast tijdens de bouw op locaties midden tussen bewoonde huizen is enorm en duurt lang. De overige gevolgen zijn voor altijd. Ik hoop dat niet alleen de politiek, maar ook de Houtenaren massaal in actie komen tegen deze plannen.
25-11-09
Wij wonen naast een locatie die in aanmerking komt voor eventuele herziening. Onze keuze om deze woning te kopen was o.a. het vrije uitzicht. Dit dreigt nu te veranderen.
Als bewoners zijn we hier nooit eerder over ingelicht.
Het initiatief van de SGP steun ik van harte.
26-11-09
Misschien zijn er hier en daar best plekken waar nog aanvullend en vernieuwend kan worden gebouwd maar het zou enorm jammer zijn wanneer het ruimtelijke en groene karakter van Houten-Noord daarmee wordt aangetast. Belangrijk is dat de gemeente steeds duidelijk de plannen openbaar maakt en er ruimte is voor de inbreng van omwonenden, misschien kunnen ze actief meedenken en met goede ideeen komen?
26-11-09
Gijs, goeie actie om deze website op te zetten! Verdichting van genoemde locaties is absoluut verkeerd vertrekpunt. Verbeteren van leefkwaliteit zou uitgangspunt moeten zijn. Houten is vooral een ‘plas’ met huizen en het ongebreideld verder bouwen moet vooral niet gebeuren. De genoemde locaties verdienen het om te worden onderzocht omdat ze over het algemeen onvoldoende functioneren. Soms verdraagt een locatie nieuwbouw, soms niet en is een groene invulling gewenst. Als een locatie voldoet, blijf er dan gewoon vanaf. Laat bij plannen maken niet enkel het commerciele aspect de boventoon hebben. Kies voor kwaliteit en duurzaamheid, ook in Houten!
27-11-09
mensen hebben ruimte nodig om goed te kunnen “ademen” c.q. funktioneren (in de breedste zin van het woord). Ooit heeft Houten ervoor gekozen prioriteit te geven aan woonkwaliteit, dus Behoud Houten (Noord)! (idem tav hoogbouw: max. 4 woonlagen! Wat beweegt bestuurders toch om meer en grotere locaties te bouwen?! (egotripperij?)
27-11-09
Men wil meer starterswoningen zegt men. Maar men bouwt voornamelijk luxe appartementen en huizen. Wat te denken van de geplande hoogbouw aan de Burgemeester Wallerweg:”Residence Amalia, veertien luxe appartementen waarvan één koninklijk penthouse, met uitzicht over het fraaie Amaliapark” zoals in de folder staat. Prijzen vanaf 360.000.- tot 879.000.- euro, zijn dat starterswoningen? En nu krijgt men ook nog subsidie als men daar een woning koopt. Wethouder Marianne Kallen heeft het subsidiebedrag dat het ministerie van VROM toegekend aan het project Residence Amalia. Het verkoopbedrag van veertien koopappartementen kon dankzij deze subsidie naar beneden worden bijgesteld, maar deze zijn nog steeds zo duur dat er geen starter is die dat kan betalen.
Is dit wat wij willen vlak bij het Oude Dorp? En moeten subsidies wel worden toegekend aan dit soort omstreden luxe projecten? Wordt het Amaliapark daar nu mooier van? Komen dit soort projecten ook op plaatsen waar nu onze scholen staan? Als wij nu niets doen wel! Kom massaal in actie! Het is genoeg geweest. Geen hoogbouw in Houten-Noord. Laat het Oude Dorp zijn dorpse karakter behouden. Het hoeft zich niet “te positioneren” ten opzichte van het Rond of Castellum. Het is mooi zoals het is.
Ook hoeven de inritten van de wijken niet “meer herkenbaar” te worden. Het college is zeker bang dat u straks de afslag van de rondweg mist als er geen torenflat staat als baken.
29-11-09
In het groentje van 18 november lees ik dat het fenomeen ‘veranderlocaties’(wat een vaag woord) nogal wat vragen oproept. Hoe kan dat ook anders in een ogenschijlijk democratisch spel waarbij eerst de plannen worden gesmeed waarna er nauwelijks nog ruimte overblijft om nog iets in de plannen te veranderen. Maar gelukkig hebben op deze site een platform gekregen. (Waarvoor nog steeds dank !) Onze gemeentelijke bestuurders denken ‘goed’ voor en over ons na, blijkt uit dit stukje. Een geruststellend idee want iedere keer wanneer ik mijn woonwijk De Weide nader merk ik dat ik er een stuk of drie keer langsrijd voor ik mijn inprikker weer herken…..Gewoon onherkenbaar geworden. De gemeente gaat dat voor mij oplossen door de herkenning van mijn inprikker middels huizenhoge hoogbouw weer herkenbaar te maken. Of was het u nog niet opgevallen dat uw inprikker voor u steeds minder herkenbaar wordt ? (Flauwekul natuurlijk…..) Ik schijn volgens onze gemeente te vergrijzen (Was me al opgevallen als ik ’s morgens in de spiegel kijk en de omgeving maakt me er ook wel eens attent op) hetgeen schijnt te betekenen dat ik andere behoeften heb die worden waarin wordt voorzien en wordt ingevuld door de ‘veranderlocaties’. Ik ben nog door niemand op straat aangehouden met de vraag welke behoeften bij mij anders zijn dan toen Houten nog gewoon Houten was. Houten-Noord vergrijst helemaal niet. Ik persoonlijk wel, maar mijn wijk niet. Sinds een aantal jaren wordt ik gelukkig elke dag weer opgeschrikt daar het gekwetter van kinderen die vrolijk op onze speelweide heen en weer snellen en aan mij af en toe de meest uiteenlopende vragen stellen terwijl ik naar ze kijk. Houten Noord verjongt zich en ik dus ook. Houten Noord heeft gelukkig nog betaalbare huizen die voor jonge gezinnen bereikbaar zijn. Kijk en daar gaat het om ! Wat denken de dames en heren bestuurders wat er met een woonwijk gebeurt die volgestampt wordt met (meestal dure) hoogbouw en de benodigde parkeerplaatsen ? Juist. Het wordt onleefbaar voor de bewoners. Veel groen verdwijnt, de inprikkers lopen vol, de rondweg vervolgens ook en een volgend infarct is geboren. Wees gewoon eerlijk, bestuurders van Houten, het geld is op, de grons is duur, er staat te weinig op wat veel geld oplevert, dus volbouwen maar weer. En de burgers weten van niets. Tot nu toe dan, want ik vermoed dat er wel eens veel meer weerstand zal komen dan uitsluitend deze stukjes schrijven en het bijwonen van hoorzittingen. Houten is van ons en blijft van ons. Geen bestuurder die daaraan wat kan veranderen. Geen hoogbouw, geen ‘kloeke architectuur’ (weer zo’n verdoezelende term)a.u.b. Gewoon een leefbaar Houten Noord ingericht volgens een visie die niet uitsluitend door bestuurders (wonen die eigenlijk in Houten Noord ?)wordt gevormd maar door de gemeenschap. Ga eens te rade in de grote steden zoals in Rotterdam. Daar hebben ze reeds veel (negatieve) ervaring met het maken van stedelijke inrichting zonder de burger daarbij te betrekken.
30-11-09
Beste Kees,
Even een kort antwoord op je vraag: wonen deze bestuurders wel in Houten? Nee, wethouder Marianne Kallen (VVD) woont in Zeist. Daar heeft zij zelf geen last van al haar bruisende ideeen. En zij hoeft ook haar boodschappen niet te doen in het Oude Dorp. Op de site van de gemeente schrijft zij dat de mooiste plekjes in Houten de boomgaarden zijn. Helaas heeft zij die nu bijna allemaal laten omgehalen en laten volbouwen. Een bestemmingsplam is immers zo gewijzigd.
Nadat men de boomgaard tussen Boekweit-oord en de Herenweg had volgebouwd, was ons beloofd dat het openbaar groen niet zou worden aangetast. Vorige week kregen wij een brief dat de drie monumentale kastanjes achter ons huis (openbaar groen) gekapt gaan worden, omdat ‘door de nieuwbouw de bovengrondse groeiruimte te klein’ was geworden. Misschien moet u allemaal eens langs ons huis aan Boekweit-oord 12 fietsen. Dan kunt u goed zien wat er na nieuwbouw op een veranderlocatie van het openbaar groen overblijft. Niets dus. Maar alle groenstroken in Houten hebben door een wijziging van het bestemmingsplan in 2003 al de bestemming “verkeersbestemming” verkregen. Er hoeft dus niets te gebeuren om morgen van uw groenstrook een parkeerplaats te maken, of een openbare weg, of een uitrit. Geen probleem. Kom maar kijken op Boekweit-oord. Is dat uw voorland? Tot voor kort hadden wij hier veel vogels, zelfs de ransuilen kwamen elk jaar weer terug en brachten hier hun jongen groot. Helaas is dat verleden tijd. En de laaste bomen haalt men nu ook nog om. Beste Marianne, bedankt! Waarom doet Groen links hier niets aan? Helaas blijken die ook voor dit soort veranderlocaties/inbreidingsplannen te zijn. Want zij denken dat dankzij de inbreiding niet gebouwd gaat worden buiten de Rondweg. Maar dit houdt natuurlijk niet op. Als Houten-Noord helemaal is “veranderd=volgebouwd”, gaat men buiten de Rondweg rustig verder. Want inderdaad. Dat levert geld op en daar gaat het allemaal om.
30-11-09
Gijs, goed dat je de locaties in een advertentie in de krant gezet hebt!
Anders zou het ons ontgaan zijn, totdat de vergunningaanvraag in de krant staat (en dat is meestal te laat om het tij te keren).
Wordt koninginnedag in de toekomst gevierd op een manifestatieterrein buiten de bebouwde kom? Wat ongezellig!
Wat is er mis met de locaties zoals ze nu zijn?
Heeft de gemeente – incidenteel of structureel – meer geld nodig?
(ik noem het ‘inbreien’ (niet ‘inbreiden’, is geen Nederlands); men gaat echter UITBREIDEN ten koste van het leefgenot).
30-11-09
Ben zeer teleurgesteld in de Gemeente Houten. Hier regeert de macht van de ambtenaar. Na een telefoongesprek is toegezegd dat, voordat er bomen gesloopt zouden worden er een overleg zou plaatsvinden. Wat schertst mijn verbazing, ik krijg net een brief van de Gemeente, dat de bomen gerooid worden en wij mogen komen naar een info avond om te vernemen wat en wanneer het gebeurt, uiteraard zonder overleg. Dit is overleg met belanghebbenden in onze fijne gemeente. Als de AMBTENAAR iets heeft bedacht gaat het gewoon door en verder geen gezeik door aanwonenden, die alleen maar lastig zijn en niet doen wat mijnheer de ambtenaar wil. Het is typisch arrogantie van de macht wat hier steeds vertoond wordt. Mensen pas op voor inbreidlocaties en alles wat er mee te maken kan hebben.
30-11-09
Er was een tijd, dat een architect voor stedenbouw een uitbreidingsplan ontwikkelde en dit na veel inspraak aanpaste, zodat het plan gerealiseerd werd. Deze Gemeente onder leiding van burgemeester Cor Lamers heeft daar schijt aan en verandert stedenbouwkundige plannen, net zoals in zijn vorige gemeente met verve. Immers de bewoners zijn maar gewone burgers en hebben alleen maar schijninspraak. Het doel heiligt de middelen en gebouwd zal er worden, liefst zo hoog en zo veel mogelijk. Of dat nou ten koste gaat van de rust van de inwoners of niet, Cor heeft het bedacht en zo gebeurt het. Hij geeft wel schijninspraak, maar dat stelt gelukkig niets voor, want het gaat zoals het gaat en gaan moet, dus arrogantie van de macht voert hier de boventoon. Inspraak?? geen inspraak maar wel zogenoemde inloopavonden om etenstijd, komen er tenminste weinig mensen en kan het apparaat rustig slapen, want het gaat toch zoals gedacht door de heren ambtenaren. Weterusten Houtenaren, slaap zacht en droom maar lekker van inspraak en meedenken.
01-12-09
Graag wil ik me aansluiten bij het protest tegen mogelijke plannen voor hoogbouw in Houten. Dagelijks fiets ik vanuit de Uithof naar Houten, en ik vind het altijd geweldig dat Houten nauwelijks opvalt in het prachtige landschap. Maar met het Van der Valk hotel en de recente hoogbouw op Het Rond begint dit te veranderen, en dat is jammer.
STOP DE HOOGBOUW!
02-12-09
Beste Gijs,
Zéér goede aktie van onze SGP.
Er is nu wel genoeg gebouwd, er is genoeg beton in Houten.
Wat er nog over is laten wij dat groen houden of maken.
Helaas zitten wij ook al midden in het beton,als bewoners van de kleine wijk Het Hout.
Veel succes
03-12-09
Ik ben gisteren naar een informatieavond geweest over het gebruik van sporthal Den Oord (ook op de lijst van veranderlocaties). Men heeft een inventarisatie gedaan van alle voorzieningen in Houten-Noord en het uitgangspunt is dat de behoeften van de inwoners van Houten-Noord veranderen. Men heeft echter geen onderzoek gedaan (door bijv. een enquete) naar de behoeften van de inwoners. Ik denk dat de behoefte om te veranderen meer ligt bij het college dan bij de inwoners zelf. Men wil veel voorzieningen verplaatsen naar de Meerpaal. Op de plaatsen waar nu de voorzieningen in Houten-Noord staan kunnen dan huizen gebouwd worden. Dat wordt nu nog niet met zo veel woorden gezegd, maar dat is natuurlijk wel de ervaring op andere plaatsen in Houten. Of de leefbaarheid in Houten-Noord daar nu van verbetert is natuurlijk maar de vraag. Verouderde gebouwen zoals sporthallen en scholen kun je ook gewoon opknappen. Want misschien zijn er nu te veel scholen in Houten-Noord, maar het kan goed zijn dat er over 10 jaar weer te weinig zijn. Want als je nu meer woningen voor starters gaat bouwen, komen daar natuurlijk weer jonge gezinnen met kinderen uit voort. Als wij nu voorzieningen slopen en vervangen door woningen, krijgen wij daar waarschijnlijk spijt van. Ik denk dat de onderbouwing en de aannames die worden gedaan in de onderzoeken met betrekking tot de veranderlocaties niet kloppen.
22-12-09
Beste mensen
Er was laatst een programma op tv waarin wij mensen vergeleken werden met mestkalveren
De beesten hebben in verhouding meer levensruimte dan de inwoners van Houten Het volpropen van een mooie wijk is gewoon een misdaad Alleen de grond speculanten profiteren hier van!!!
Laten we Houten Noord houden zoals deze nu is
Het is een verademing als je in Houten Zuid bent geweest om weer in je eigen wijk te komen….ruimte..(Voor de misdadige bouw in Houten Zuid zouden in de politiek koppen moeten rollen!! Schandalig hoe de mensen op een kluitje zitten…
Waarom moet dit veranderen
Maar we leven in een democratische dictateur Een keer stemmen en dan je mond houden Je wijk laten verpesten door de politiek
LUISTER eens naar de mensen in de wijk!!
groet
Dick Riedeman
29-12-09
tja , ik ben hier natuurlijk ook tegen , maar het zal echt niet helpen , de gemeente lokt hiermee de nieuwe nederlanders naar Houten , naast al die hoogbouw komt dan fijn een moskee , zodat we 5 keer per dag mogen mee genieten van het oproepen van het gebed .
Houten wordt dan een ‘prachtdorp ”
Ik heb in Utrecht in 2 “prachtwijken” gewoond en geloof me je bent er niet veilig .
Ik was dus gevlucht en zal dat weer moeten gaan doen .
Omdat de PVV niet mee doet met de verkiezingen in Houten gaat mijn stem naar Gijs van leeuwen .
Een voordeel is wel dat , straks de vuilnisman 2 keer per week langskomt ipv 2 keer per maand , en de veegwagen elke dag anders kun je de straat niet meer doorploegen vanwege het vuil.
Sterkte voor de mensen met een koopwoning , waarvan hun huis straks niet veel meer waard is .
De geschiedenis herhaalt zich en Houten gaat ook naar de klote .
31-12-09
Beste Gijs van Leeuwen,
Uitstekende actie van de SGP ! Overigens zou het goed zijn nog eens duidelijk te maken hoe de verschillende partijen in het college over deze gang van zaken denken, dan hebben de mensen weer wat te kiezen als het zover is !!!
31-12-09
De gemeenteraad heeft ingestemd met de plannen om Houten-Noord verder te verdichten. Vroeger heette dat inbreidingslocaties, maar dat geeft te veel aan waar het hier werkelijk om gaat. Veranderlocaties klinkt onschuldig, maar laat u niet misleiden, het gaat hier natuurlijk gewoon om meer bouwmassa en dus minder groen. Voor omwonenden betekend dat meestal: minder licht, minder uitzicht, minder privacy, minder groen, minder ruimte en heel, heel veel overlast.
De gemeente wil u doen geloven dat men veel heeft geleerd van de fouten bij andere projecten, zoals op Boekweit-oord. Dat is niet waar. Men heeft dit project zelfs als argument gebruikt om de procedures rond de veranderlocaties goed te praten. Ook dat is pure misleiding. De gemeente beweert met droge ogen dat de veranderlocaties er juist zijn om dit soort projecten van privépersonen te voorkomen. Dit plan naast Boekweit-oord had echter nooit doorgang kunnen vinden als de gemeente hier niet actief aan had meegewerkt. Het bestemmingsplan is immers gewijzigd om dit mogelijk te maken. Ook is er een straat gebouwd op een perceel met “woonbestemming”. Een straat is “verkeersbestemming” zoals onze advocaat terecht opmerkte. Er is dus door de gemeente echt alles aan gedaan om wat krom is recht te breien in de procedures m.b.t. Boekweit-oord. In de advertentie voor de verkoop van de nieuwbouwwoningen op wat nu Lavendel-oord heet(nog tijdens het indienen van de zienswijzen!) profileert de gemeente zich zelfs als partner in het project. Op de informatieavond over dit project zegt de stedenbouwkundige van de gemeente, de heer Botermans, hoe trots hij is op dit fantastische project en hoe geweldig de stedenbouwkundige inpassing! Hoe hypocriet is het dan om nu te zeggen dat het een privé initiatief was waar de gemeente eigenlijk nauwelijks bij betrokken was en dat de gemeente dit plan eigenlijk niet kon weigeren? De gemeente had alle middelen om dit project te weigeren: het pastte immers niet in het bestemmingsplan!
Het zou erg naief zijn om de gemeente te geloven dat omwonenden in de toekomst wel betrokken worden bij de besluitvorming. Dat gaat dus echt niet gebeuren met het huidige college.
Men wil de voorzieningen uit Houten-Noord verplaatsen buiten de rondweg. Daar wil men ook enorme windmolens plaatsen, waardoor de grond er voor woningbouw waardeloos wordt. De dure grond in Houten-Noord bouwt men helemaal vol met woningen. Denkt er nou echt iemand dat de kwaliteit van de wijk daardoor verbetert? Er is ook geen enkel rapport waar deze conclusie in staat. Maar het college heeft dringend geld nodig. En met woningbouw verdient de gemeente heel veel geld. U mag dan lekker gaan hockeyen onder de windmolens. Ik zou maar vast gaan trainen op het spelen in de slagschaduw van zo’n windmolen. Dat lijkt mij nog een hele uitdaging. En als u woont naast een veranderlocatie, dan gaat u dat heel veel geld kosten!
31-12-09
Als het college lef heeft gaat zij voor de diverse Veranderlocaties in een zeer vroeg stadium (had dus al gebeurd moeten zijn,maar kan per direct alsnog) met de direct betrokkenen per locatie in gesprek om te horen wat zij van de woonomgeving vinden.
Het zal blijken dat er dan geen (te) hoge,dicht op elkaar staande bebouwing gewenst wordt en dat ruimte en woongenot eerder verbeterd dan verslechterd moeten
worden.
Wij hopen dat er een breed verzet komt tegen veel zaken zoals die nu beschreven staan in de Kwaliteitsleidraad Veranderlocaties Houten Noord en die,zoals ze nu omschreven staan,een ramp voor diverse locaties en de (direct) aanwonenden kunnen worden.
Houtenaren,let op uw zaak!
Gijs,veel moed en doorzettingsvermogen gewenst (en andere raadsleden;stap over uw “partij”schaduw heen en
zoek het goede voor deze unieke/open wijk)!
02-01-10
Goed initiatief. Houten Noord is juist zo prachtig groen met veel open speelvelden. Meer nieuwbouw, of inbreien, in Noord is waardevermindering (van het groene karakter) van Houten en van de koopwoningen.
Ik weet niet welke partijen hiervoor stemmen, maar als dat bekend wordt, kost ze dat zeker stemmen.
Desnoods stem ik SGP.
05-01-10
Ik wil nog even reageren op de reactie van Jocko Rensen
van 19-11-09. Tot mijn schrik ontdekte ik net dat de vloerbedekking van ons huis vies en versleten is. Je kan er soep van koken. Ik schaam mijn diep. Mijn buren denken nu dat zij in een achterstandswijk wonen. Gelukkig heeft de politiek hier een prima oplossing voor. Weet je wat ik doe? Ik breek het huis af en bouw een veel groter huis. Dat moet zich “beter positioneren” ten opzichte van de nieuwbouw op Lavendel-oord. Ook moet het nieuwe huis ietsje hoger worden om “meer herkenbaar” te zijn. Deze locatie “kan ook een iets forsere bebouwing aan”, dat ziet elk kind. Vandaar dat wij de tuin ook helemaal volbouwen. Maar een ding staat voorop: de kwaliteit die wij gewend zijn in Houten-Noord, die blijft uiteraard bestaan. Even als het groen. Als mijn nieuwe huis over 2 jaar klaar is, dan……. wacht eens even…..dan heb ik alsnog nieuwe vloerbedekking nodig.
Weet je wat? Ik laat mijn huis lekker staan, gooi de oude vloerbedekking weg (Heuga tegels, stel je voor!)en koop gewoon nu nieuwe vloerbedekking. Een likje verf hier en daar en mijn huis kan weer jaren mee.
20-01-10
Beste Gijs,
Als bewoner van de Melkhoeve maak ik mij ernstige zorgen over de toekomst van de lokatie van de Bengelbongerd aan de overkant van de straat. Sinds wij in Houten zijn komen wonen hebben wij al hoogbouw zien verschijnen aan de parkeerplaats op de Dijkhoeve waardoor het aanvankelijke uitzicht tot aan de toren van het Oude Dorp al werd weggenomen. Ik houd mijn hart vast als er op de plek van de Bengelbongerd ook hoogbouw komt. Ons ruime uitzicht zal dan weg zijn, de speelruimte voor de kinderen zal dan weg zijn en ons huis zal daardoor in waarde gedaald zijn.
20-01-10
Beste Gijs, je weet hoe ik aankijk tegen de manier waarop de gemeente normaliter omgaat met inspraak door burgers. Feitelijk was dat ruim vier jaar geleden voor mij reden om Inwonerspartij Toekomst Houten (ITH)op te richten, samen Gerard Zandbergen. Er moest een einde komen aan de achterkamertjespolitiek, er moest meer transparantie komen. Maar vooral moest er eerlijk en oprecht met onze burgers worden omgegaan. En dat vinden wij nog steeds, en nog steeds kan op dat terrein winst geboekt worden. ITH heeft zich dan ook de gehele (bijna) afgelopen raadsperiode ingezet voor inwoners die in een vervelende situatie terecht kwamen. Denk aan het Boekweitoord, waar Gerard al vroegtijdig schriftelijke vragen over heeft gesteld. Denk ook aan de door ons voorgestelde uitplaatsing van de benzinepomp aan de poort. Het is goed te zien dat je die dingen ook oppakt en er nu in tweede instantie ook de publiciteit mee zoekt. Toen ik een paar maandjes geleden je site bezocht schrok ik van het beeld wat je opriep met die ‘wolkenkrabbers’ ingetekend in de kaart van Houten. Want ook al ben ik heel kritisch op de manier waarop we in Houten met de veranderlokaties moeten omgaan, ik vind het nog belangrijker de omwonenden goed te informeren maar vooral te betrekken bij eventuele veranderingen. Want laat duidelijk zijn dat nog helemaal niets definitief beslist is over die specifieke lokaties. Maar wanneer leegstand ontstaat en er andere, betere plannen voor die lokaties moeten worden gemaakt, dan kan en moet dat in overleg en met instemming van de omwonenden gebeuren. De buurt kan er dan zelfs door verrijkt worden. Dat door de strot drukken zoals we in Houten gewend zijn moet echt stoppen, daarover zijn jij en ik het gelukkig eens. Inmiddels zijn we een stuk verder met de politieke besluitvorming. Mijn voorstel is dat je nu ook het schrikbeeld wat je op deze site hebt geplaatst aanpast aan de genomen besluiten. Het kan niet jouw bedoeling zijn onnodig paniek te zaaien. Zet de toezegggingen van de wethouder er maar bij. Op mijn vraag tijdens de Ronde tafelgesprekken heeft ze beloofd altijd eerst de direct betrokkenen te zullen informeren en hen bij een eventuele procedure te betrekken. En het is de taak van de gemeenteraad daarop toe te zien.Ik wens je succes bij je campagne en hoop erop je volgende raadsperiode weer in de raad te mogen ontmoeten.
22-01-10
Beste Babette,
Het is slechts een kwestie van tijd. De Bengelbongerd gaat fuseren met de Regenboog. Zij blijven nog een jaar op de locatie Bengelbongerd. Dus komen de noodlokalen, die net zijn afgebroken, weer terug. Daarna zullen zij verhuizen naar de Slinger. Op de locatie Dijkhoeve komt dan een nieuwe invulling. Ongetwijfeld wordt dat woningbouw. Ik weet niet wat jij onder hoogbouw verstaat, maar het ligt voor de hand dat de nieuwbouw enkele bouwlagen hoog wordt (4-5 schat ik) en het schoolplein volgebouwd wordt. Ik zou of verhuizen of een goede rechtsbijstandsverzekering afsluiten als jij die nog niet hebt. Ook de buren kan ik dat aanraden, liefst bij dezelfde maatschapij om problemen te voorkomen. Ook moet jij snel het bestemmingsplan gaan bestuderen. Er is alleen sprake van planschade als het bestemmingsplan gewijzigd wordt. Verder is de huidige feitelijke situatie van geen enkel belang bij het vaststellen van de planschade. Planschade gaat uit van het maximale dat in het huidige bestemmingsplan toegestaan is ten opzicht van hetgeen er gebouwd wordt. Als het huidige bestemmingsplan de bouw van een appartementencomplex met 5 verdiepingen toestaat, is er dus geen sprake van planschade als zij dat daar gaan bouwen. Ook heb jij een eigen risico van minimaal 2% van de waarde van je woning. Is je woning 300.000 euro waard, dan is de eerste 6000 euro schade voor eigen rekeing van de huizenbezitter. Voor overlast tijdens de bouw is er geen vergoeding. Het is maar dat jij het weet. Ik wens je veel sterkte. Je zult het nodig hebben.
26-01-10
Beste Aad,
Volgens mij zaait Gijs helemaal niet onnodig paniek. Het college heeft besloten nog 1000 extra woningen te bouwen binnen de Rondweg. Daar zijn nu 18 locaties voor aangewezen. 1000:18=….De gemeenteraad heeft al ingestemd met de bouw van 1000 huizen en de provincie heeft er al toestemming voor gegeven. Met de gemeenteraadsverkiezingen in zicht zijn de veranderlocaties nu even naar de bijlage verbanne, maar na 3 maart komen zij echt weer te voorschijn. En van de beloofte van de wethouder betreft zou ik mij geen illusies maken. Ons heeft zij ook van alles beloofd. En de gemeente Bunnik ook. Maar zij heeft een heel slecht geheugen wat beloftes betreft. Daar hebben wij hier enkele voorbeelden van meegemaakt. Dus als ervaringsdeskundige steun ik Gijs actie volledig. Wij hebben meegemaakt hoe het allemaal gaat en aan de Burg. Wallerweg en aan de Slinger ging het niet anders. Hoe moet ik nu geloven dat er na 3 maart wel inspraak komt voor omwonenden? En dan niet alleen inspraak voor die mensen die het eens zijn met het plan, maar ook voor diegenen die het er niet mee eens zijn. Stel: Als de bewoners van de Melkhoeve allemaal een speeltuin willen en alle andere omwonenden van de Bengelbongerd ook en de gemeente wil er huizen bouwen, wat komt er dan denk jij?
Trouwens, de Belle van Zuylen is te koop. Lost in een klap alle problemen op
05-02-10
Beste Gerrit en Babette,
Het heeft geen zin om nu het bestemmingsplan te gaan bekijken. Op dit moment is de bestemming gewoon ‘onderwijs’. Maar dat er iets gaat veranderen op de plek van de Bengelbongerd is zeker. Zonder de school blijft een leeg gebouw, dat langzaam zal verloederen.
Met de notitie veranderlocaties had de gemeenteraad deze veranderingen kunnen sturen. Dan had er bijvoorbeeld vastgelegd kunnen worden dat de nieuwe woningen verder weg van de bestaande huizen moeten staan, dat er een maximale bouwhoogte was vastgelegd en ga zo maar door. Als dat door de gemeenteraad was vastgelegd, dan hadden de bewoners iets gehad om op terug te vallen. Nu staan ze, net als bij het Boekweitoord het geval was, met lege handen.
In de gemeenteraad was de angst voor verandering te groot. Er is wel geprotesteerd tegen allerlei denkbeeldige plannen, maar er is niet over nagedacht wat we wel willen. Deze site is daar het beste voorbeeld van. Het plaatje op de voorpagina is een angstbeeld. Er is niemand die dit soort hoogbouw heeft voorgesteld. Maar het leuke van protesteren tegen niet bestaande plannen is dat je altijd kunt zeggen dat je ze tegengehouden hebt.
In de gemeenteraad heb ik ook gezegd dat ITH, VVD en SGP precies het tegenovergestelde bereiken van wat ze willen bereiken. Dit is een goede campagne, maar hele slechte politiek. Daar hebben bewoners niets aan.
Dus Babette: volg goed wat er gaat gebeuren met de locatie Bengelbongerd. Het zal nog wel een tijdje duren, maar op een bepaald moment begint de gemeente met het maken van plannen. Net als bij de Slinger moeten de bewoners dan direct aan tafel en meepraten. Hopelijk heeft de gemeente dat inmiddels geleerd.
En anders zijn er altijd nog een paar gemeenteraadsleden in de buurt die dit ook volgen.
Bart Verhagen
15-02-10
Beste Bart,
Ik waardeer je inzet als collega-raadslid. Daar is niks mis mee. Alleen op dit punt sla je de plank flink mis. Al 20 jaar mag ik de politiek volgen. Van heel dichtbij en weet inmiddels hoe het werkt. Ik blijf doorgaan en opkomen voor de belangen van onze inwoners. Dus ook voor die van Houten-Noord. In voel me gesteund door de vele vele reacties die we hebben gehad. Niet alleen via deze site maar ook persoonlijk. De tijd is voorbij Bart dat er zonder onze inwoners, over onze inwoners zaken naar de gemeentelijke hand kunnen worden gezet. Gelukkig maar. Dit was weer zo’n voorbeeld. Eerst besluiten en daarna naar de inwoners. De omgekeerde wereld. Ik snap niet dat je daar achter kunt blijven staan.
Gijs van Leeuwen
15-02-10
Tekende en zeer regenteske reactie van Bart Verhagen. Ik ben van mening dat hij met zijn partij de PVDA de afgelopen vier jaar tijd genoeg heeft gehad te laten zien dat het anders kan. Maar zelfs onder een PVDA wethouder ruimte lopen bewoners nog achter de feiten aan en werden ze in de underdog positie van klager en aanvechter gedwongen. Als we echt willen dat het anders gaat, dan stel ik voor dat eerst goed afgerekend wordt met de regenten die dit jarenlang in Houten hebben laten gebeuren.
16-02-10
Beste Bart,
Ook ik ben het niet eens met je mening over de veranderlocaties. Als de gemeenteraad dingen had vastgelegd over de locatie Bengelbongerd, dan was alles zo gebleven als het altijd gaat. Je woorden “wij moeten nadenken over wat wij daar willen” zegt wel veel. Uit de context begrijp ik dat “wij” in dit geval de gemeenteraadsleden zijn. Dat lees ik ook uit het stukje van jouw partijgenoot Jocko. Die is ook bang om 50.000 burgers iets te laten beslissen. Daar hebben wij jullie toch voor? Dus op 3 maart naar de stembus en daarna kop dicht en alles blijft zo als het is. En dan stellen jullie de randvoorwaarde dat het niet dichter bij de huizen mag komen dan 5 meter en niet hoger dan 6 bouwlagen en dan mogen de omwonenden van heel veel geluk spreken, want daar hebben jullie als gemeenteraad dan weer mooi voor gezorgd. Het punt is: de meeste mensen in Houten-Noord willen helemaal niet nog meer huizen, die willen meer groen in de wijk! Maar jij weet heel goed dat dat er niet gaat komen op die plek. Nee, daar komen huizen en wel heel veel. Want er is iemand die daar behoefte aan heeft. Maar die iemand zijn niet de inwoners van Houten-Noord. Wethouder Wagenmans zegt trouwens dat hij heel trots is op het prachtige project naast ons huis. Die had hier gisteravond eens moeten zijn toen de bewoners van Filadelfia weer eens hun groepsgedrag vlak naast ons huis demonstreerden en de begeleiding niets deed. ‘S avonds laat gillen, schreeuwen en bouwmateriaal gooien..tja, alles wat ik had voorspeld. Ik had voor die tijd nooit het gevoel in een achterstandswijk te wonen, maar nu af en toe wel. Er wonen hier trouwens inmiddels mensen met vg indicatie 6=begeleiding, intensieve verzorgiging en gedragsregulering. Hoewel ons was verteld dat deze mensen zelfstandig naar hun dagbesteding zouden gaan, rijden de busjes en taxi’s af en aan. En mensen met gedragsproblemen zouden hier helemaal niet komen wonen. Dat was een contraindicatie. Trouwens, een deel van de studio’s staat leeg, want hoewel er per se 16 bewoners moesten komen, ondanks eerdere afspraken, kan men kennelijk niet genoeg mensen vinden, ondanks landelijke werving van Filadelfia gedurende vele maanden. Tja, beloftes zijn snel gemaakt en snel gebroken. Jammer dat wethouder Wagenmans hier niet zelf woont. Kon hij zelf genieten van zijn prachtproject.
29-03-10
Bedankt voor de interessante informatie
12-05-11
moet controleren:)